Două Feţe Ale Unui Poliţist Din Dej: Erou şi Infractor. „Bonus De Urgenţă” Pentru Obţinerea Permisului De Conducere

Agentul Alexandru Mecea din Dej a fost considerat erou al oraÅŸului său după ce, în noaptea de anul nou dintre 2011 ÅŸi 2012, a sărit în apele reci ale SomeÅŸului pentru a salva o tânără de la înec. ReprezentanÅ£ii Primăriei Dej i-au oferit atunci  o diplomă de onoare ÅŸi 2.000 de lei drept recompensă. La cel moment însă Mecea era deja anchetat de procurorii DNA, care aveau informaÅ£ii că, în calitate de instructor auto, poliÅ£istul-erou le cerea cursanÅ£ilor 100 de euro pentru a-i ajuta să promoveze examenul practic înainte de data pe care le-o permitea legea.

În 2008, DNA – serviciul Teritorial Cluj s-a sesizat din oficiu în legătură cu faptul că Mecea Alexandru Marius, poliÅ£ist în cadrul PoliÅ£iei Municipiului Dej, care lucra ca instructor la SC Ghiran Auto Moto Dej ÅŸi SC Moto Ghiran SRL Gherla, pretindea de la anumiÅ£i cursanÅ£i sume de bani cuprinse între 50 ÅŸi 100 de euro pentru a-i ajuta să promoveze examenul pentru obÅ£inerea permisului de conducător auto, fără ca solicitanÅ£ii să aibă cunoÅŸtinÅ£ele teoretice ÅŸi practice necesare. În opinia procurorilor DNA, un factor agravant pentru cauză este că în felul acesta s-a creat un real pericol social pentru siguranÅ£a publică prin atestarea ca ÅŸoferi auto a unor persoane nepregătite corespunzător.

În timpul anchetei penale s-a constatat că unii dintre elevii înscriÅŸi la una dintre ÅŸcolile lui Ghiran, fie nu îndeplineau condiÅ£iile de înscriere, fie doreau să obÅ£ină permisul de conducere mai repede, aÅŸa încât perioada de cinci săptămâni instituită de normative cu un anumit scop, era serios redusă. Reducerea timpului de ÅŸcolarizare nu putea fi făcut fără ajutorul patronului ÅŸcolilor de ÅŸoferi, Ghiran Marius Claudiu.

 

Nume de cod: Lazăr

Pentru a-l prinde pe Mecea ÅŸi pe complicele său, Marius Ghiran, procurorii DNA au organizat o acÅ£iune sub acoperire a unui investigator, care a folosit numele de cod Lazăr Paul. Acesta s-a înscris la una dintre ÅŸcolile lui Ghiran ÅŸi a aranjat ca în schimbul unei sute de euro ”pentru comandant” să obÅ£ină programarea la examenul practic în condiÅ£iile în care înscrierea la ÅŸcoală se făcuse cu numai câteva zile înainte. De asemenea, a obÅ£inut promisiunea că va promova proba practică contra  unei sume de bani , prin intervenÅ£ia lui Mecea la colegii săi.

”Lazăr s-a înscris la ÅŸcoala teoretică pe 27 ianuarie 2012, iar pe 31 ianuarie era deja înscris la cursurile de pilotaj. Pe 9 februarie a susÅ£inut examenul practic, fiind declarat admis, iar pe Certificatul de absolvire, perioada certificată de pregătire teoretică ÅŸi practică este 12.12.2011-06.02.2012. Pentru ca acest lucru să fie posibil, tot ceea ce a avut de făcut a fost să achite ”bonusul de urgenţă” lui Ghiran ÅŸi ”să pună 100 de euro pentru comandant” ca să fie devansat termenul probei pentru examenul practic”, arată procurorii DNA.

 

NeconcordanÅ£a dintre perioada reală de ÅŸcolarizare, între data înscrisă în Registrul unic de evidenţă a cursurilor al ARR, AgenÅ£ia Cluj, ÅŸi cea de pe certificatul de absolvire, precum ÅŸi neîndeplinirea condiÅ£iilor de înscriere a putut fi dovedită pentru aproximativ douăzeci de dosare.

Faptul că Mecea era conÅŸtient că ceea ce făcea pentru a urgenta obÅ£inerea permiselor de conducere ÅŸi chiar pentru a asigura promovarea examenului practic este atestat de una dintre replicile surprinse într-una dintre înregistrările telefonice a unei convorbiri cu Lazăr Pop, în care poliÅ£istul spunea următoarele: ”Deci îmi anulează atestatele ÅŸi iau amendă de 40 de milioane, dacă m-ar prinde că am făcut chestia asta, ce am făcut-o cu tine. Nu-i legal!”

 

Un elev deosebit de talentat

În faÅ£a instanÅ£ei însă, Mecea a declarat că Lazăr Paul l-a rugat să facă o pregătire intensă deoarece trebuia să plece din Å£ară, având biletul de avion cumpărat. Faptul că perioada de pregătire s-a redus la doar 9 zile se datorează faptului ca Lazăr era deosebit de talentat, iar programul de pregătire a fost intens – două ÅŸedinÅ£e de două ore, zilnic. Referitor la convorbirea dintre el ÅŸi Lazăr, introdusă în rechizitoriu, Mecea pretinde că la acel moment era prost informat ÅŸi nu ÅŸtia că în ordinul 1019/2009 permitea condensarea orelor de practică. În ceea ce priveÅŸte reprogramarea examenului practic la o dată convenabilă pentru Lazăr, Mecea susÅ£ine că singurul ajutor dat a fost acela de a face programarea examenului dimineaÅ£a, în ziua stabilită de examinatori, deoarece ”dimineaÅ£a examinatorii sunt mai odihniÅ£i ÅŸi au mai multă răbdare”. Cât despre suta de euro pe care a primit-o de la Lazăr, Mecea consideră banii ca fiind ”o recompensă pentru cursurile intense de conducere”.

La rândul său, Ghiran, patronul celor două ÅŸcoli auto ÅŸi coinculpat cu Mecea în dosar, motivează timpul redus al orelor la cursurile de teorie prin condensarea acestora în ÅŸedinÅ£e intense, mai lungi de două ore zilnic. El neagă orice intervenÅ£ie la poliÅ£ie pentru obÅ£inerea privilegiată a unei date convenabile de examinare ÅŸi susÅ£ine că banii primiÅ£i de la acesta reprezintă plata unor ore suplimentare de ÅŸofat. Pe de altă parte, procuratura susÅ£ine că nici măcar în ipoteza organizării cursurilor în fiecare zi, lucrătoare sau nu, având la dispoziÅ£ie personal dispus să susÅ£ină acest ritm de predare, nu se pot finaliza cursurile în perioade atât de scurte de timp.

 

Etapele obligatorii pentru înscrierea în examen

În 2008 România a fost declarată cea mai nesigură Å£ară europeană din punct de vedere al traficului auto, la noi fiind înregistrate cele mai multe accidente rutiere soldate cu victime, în raport cu populaÅ£ia ÅŸi suprafaÅ£a ţării. Una dintre reacÅ£iile autorităţilor la acel moment a fost de a implementa un nou sistem de testare a viitorilor ÅŸoferi. Acesta impunea ca orice persoana care candida pentru examenul de obÅ£inere a carnetului de ÅŸofer să fi urmat înainte cursuri de durata minimă a cinci săptămâni, acestea însemnând 24 de ore de pregătire teoretică ÅŸi 30 de ore de pregătire practică. Pregătirea practică presupune parcurgerea unui număr minim de 400 de kilometri, sub îndrumarea ÅŸi supravegherea unui instructor auto atestat. O persoană care dorea să urmeze pregătirea în vederea obÅ£inerii permisului de conducere, putea să se înscrie la modulul practic numai după absolvirea celui teoretic, ÅŸi amândouă nu puteau dura mai puÅ£in de cinci săptămâni. La absolvirea acestor cursuri se eliberează fiÅŸa de ÅŸcolarizare care se ataÅŸează dosarului personal.

http://www.gazetadecluj.ro/stiri-cluj-justitie/doua-fete-ale-unui-politist-din-dej-erou-si-infractor-bonus-de-urgenta-pentru-obtinerea-permisului-de-conducere/